Kecskeméti repülőnap, 2003. augusztus 16-17.

2003.08.16 - 2003.08.17

A kecskeméti repülőnap iránt többen is érdeklődtek a klub tagjai közül, ezért az programajánlataink között is szerepelt. Többen részt is vettek a rendezvényen, az alábbiakban Nono fényképes beszámolóját olvashatjátok.

 

Augusztus 16-17-én tartották idén Kecskeméten a NemzetköziRepülőnapot. Ezen a rendezvényen nagyon sok hazai és külföldi pilóta mutatta be repülési tudását vasmadaraikkal. Az ismert nevek közül a magyar színeket két nemzetközileg is elismert pilótánk, Besenyei Péter műrepülő-világbajnok és Szabó Zoltán vadászrepülőgép-világbajnok képviselte.

 

Mi a családdal a szombati napot választottuk a látványosság megtekintésére. Elővigyázatosságból 4.50-kor elindultunk Várpalotáról, biztos ami biztos. Mint utólag kiderült, jól döntöttünk. 7 órára odaértünk Kecskemétre, és a bejárattól nem messze kialakított parkolóban sikerült helyet kapnunk. Később tudtuk meg, hogy a később érkezők voltak túlnyomó többségben, és így az M5 autópálya kecskeméti szakaszát le is kellett zárni, ugyanis óriási dugók alakultak ki az érkező vendégek miatt. Volt olyan budapesti ismerősünk, akinek vissza kellett fordulnia, mert nem volt értelme további órákat araszolni a dugóban, esély sem volt rá, hogy a bemutató érdemi részére odaérjenek. 
A földön több statikus bemutató várta azokat a kíváncsiskodókat, akik oda is értek. Sok szép gépet meg lehetett nézni közelről, néhányat belülről is.  

 

 Sajnos nem lehetett elég közel menni a kifutópályához, mert felállítottak egy kerítést, ami ráadásul még a fényképezést is eléggé zavarta (szerencsére azonban mi szinte a kerítés tövében tudtunk letelepedni, így a földön álló gépekről is sikerült jópár szép képet készíteni). Az események sorát a MI-8 helikopter indította, mely berepült a magyar zászlóval.

 

Itt még lassan pörögteg a programok, repültek JAK-52-s és AN-26-os gépek is, de a legjobban szerintem mindenki a MIG-29-ket várta, melyek 3-as kötelékben repültek. Ezután ejtőernyős ugrásokat mutattak be, majd egyéni repülések következtek.  

 

  Én hiányosságként éltem meg, hogy a MI-24 helikopterrel nem mutattak semmi "kunszt"-ot, legalábbis már láttam látványosabb bemutataót a 24-el. Ezt követte viszont Szabó Zoltán százados MIG-29-es repülése azzal a géppel, amivel előző nap Bochkor Gábort kirándultatta meg Szeged és Kecskemét között. Az ő látványos bemutatója zárta le a magyar blokkot, majd következtek a nemzetközi "lepkevadászok".

 

Az angolok természetesen hozták a Harriert, a Lódarázs becenévre hallgató függőleges állásba forgatható hajtóműves vadászgépüket. Sajnos nekifutásból szálltak fel vele, nem mutatták meg, hogyan lehet függőlegesen, helikopter módjára felszállni egy vadászgéppel. Ezt ellensúlyozta viszont a levegőben állva előadott mutatványuk. Tényleg látványos volt, elég természetellenesnek hatott, ahogy állt az a nagy vasdarab a levegőben (bár nem tudom mennyire mondható természetesnek ezeknek a mai csodagépeknek a levegőben cikázása). 

 

  Nem kívánok minden résztvevőt felsorolni, csak egyet kettőt kiemelnék: nagyon szép bemutatót láthattunk a törököktől, szép piros-fehér F-5 gépeikkel.

 

A franciák remek kötelékbemutatót tartották, trikolor mintákat festettek az égre.  

 

   Az amcsik az F-15-el meglepték a nézőket. "Sunyiban" felszálltak, majd szinte a nézők fejét súrolva padlógázon elmentek felettünk. Iszonyú volt a hanghatás! Hogy a helikopterek se legyenek elhanyagolva: a lengyelek a SOKOL-lal bemutatták, hogyan kell oldalazni, tolatni, hátrafele körözni egy helikopterrel, a németek pedig bebizonyították, hogy lehet bukfencezni helikopterrel. Nem voltak egészen normálisak, de tényleg!

 

A legjobb műsort viszont szerintem az olyaszok adták! Beálltak a kifutó elejére 2x5-ös csoportban, majd elnyomták a füstöt, piro-fehér-zöld felhőkbe varázsolva magukat. Ezt követően olyan kötelékrepüléseket vágtak le (persze felszállás után), hogy le a kalappal előttük! Szerintem jöttek a pilóták családjai is, és az anyák mondták: "Nézzd kisfiam, ott repül apukád, azért nem volt otthon egész nyáron, mert ezt gyakorolta a többi pilótabácsival!". Remek műsort adtak!  

  

A francia Mirage repülések után a nemzetközi blokkot (pontosabban az egész napi programot) Besenyei Péter műrepülő bemutatója zárta, félelmetes repülési tudását ismét bizonyítva.

 

A bemutatók fél 5 magasságában értek véget, a maradni vágyók még esti koncertre is maradhattak. Mi inkább hazafele vettük az irányt, és szerencsére dugómentesen sikerült elhagyni a környéket.

 

Annak, aki szeretne ott lenni a legközelebbi repülőnapon, két tanácsom van: jó időbeninduljon el, és innivalót vigyen magával, mert iszonyú hosszú sorok voltak a büféknél!