Ablakmosó motor javítása

Technikai kategória: 

Csináltam egy leírást ablakmosó javítással kapcsolatban.

Itt van:

ablakmoso.pdf

 ha jön még javaslat, vagy kérdés, akkor módosítom majd.

 

Üdv T_H azaz Rönyó (e-mail)


 

Trotter66 Leírása ScenicII-re:

1. Meg kell határozni, hogy műxik-e a motor. Ez egyszerű, első szélvédőre nyomom a vizet, ha megy, akkor a motor jó.

2. a hátsó ablaktörlő mosó-törlő funkcióját be kell kapcsolni és kivárni, hogy hova fogja spriccelni a vizet a motor. (érdemes az ablaktörlőkart az üvegfelülettől elemelni)

- ha csak előre, vagy csak hátra dolgozik akármelyik kapcsolási módra, akkor a váltócsúszaka van beragadva a fúvókaosztóban, ami a motor alján található, és tulajdonképpen egy váltókapcsoló funkcióját tölti be: Ha balra forog a motor, akkor bal oldalra, ha jobbra, akkor jobbra csúszik el a víz nyomása miatt és tereli a folyadékot a megfelelő cső felé, ahonnan eljut az első, vagy a hátső szélvédőre.

- Ha valamely állásnál sehol sem jön a víz, akkor bizony ott, az adott csővezetéknél valahol dugulás van.

Műszaki adalék: Egy szivattyú van a tartály alján, műszakilag úgy van megoldva, a kétirányú szállítás, hogy az egyik  kapcsolás +,- ad a motornak és az jobbra forog, míg a másik kapcsolás -,+ ad, így a motor kétirányban képes a folyadékot szállítani.

Egyszerű fragpáns megoldás.

Duguláselhárítás: Tapasztalataim szerint általában a kilépő fúvókák szoktak eltömődni az idők során. A fúvókákat viszonylag könyel lehet tisztítani egy kisebb-nagyobb tűvel, majd a belépő-oldali cső lehúzását követően nagynyomású levegővel lehet tisztatani, esetleg porpisztoly használatával. (gáz és számítógépes szakemberek előnyben:-))

És a neheze:

A szivattyú kiszerelése, javítása:

Első körben le kell szerelni az első lökháríitót.

1. a motorháztető kinyitását követően ki kell csavarni a jobb és bal oldalon elhelyezett trox fejű csavarokat, majd a középső nagyobb trox fejűt is. Ezt követően a petentek közepét kiemelve oldani azokat és kivenni.

2. a kocsi alá fekve a három darab alsó csavart is kicsavarni.

3. a bal és a jobb oldali doblemez és a lökhárító találkozásánál lévő 2-2 csavart kicsavarni és a csavarokhoz közeli kb. 10 forintos nagyságú patentet kiszedni. A patent jóminőségű gumis anyagú, úgy finoman alányúlva könnyen kijön, habár az első kiszedésével megküzdöttem, utána már rájön az ember, hogy miként nyúljon hozzá.

4.  a kocsi elé állva a hűtőrács alatti műanyagelemet szépen kiakasztom felfele húzással a helyéről, majd azt megtartva a jobb és bal oldalon egymás után a lökhártító oldalait is kiakasztom, szintén klippes megoldású.

5. Szembeállva a kocsival a jobb oldalon található egy központi kábelcsomag csatlakozója, amit szét kell húzni. (ez táplálja a ködlámpákat, valamint a kürtöt)

6. El lehet vinni a lökhárítót semleges területre, alá tegyünk rongyot, mert fényezett felület.

7. szembeállva a kocsival abal oldalon látszik az ablakmosó tartály és maga a motor is.

8. megfelelő cső alkalmazásával nyerjük ki a folyadékot, mert a motor kiszedésekor az kárba vész. Esetleg tegyünk alá egy vödröt, a motor kiszedésekor belefolyik a lötty.

9. a motorról szedjük le a csővezetékeket, figyeljünk arra, hogy melyik megy hátulra és melyik előre.

10. oldjuk felfelé a motor elektromos csatlakozóját.

11. óvatosan szedjük ki a motort előrefele, a motortest közepe van bepattintva a tartály oldalába.

12. óvatosan húzzuk ki a gumitömítésben ülő szívócsonkot is, ez a motortesttel együtt motogg, szerves egységet alkot.

13. a fekete szívócsonktömítést tegyük félre, tiszta helyre.

14. A motor szivattyúrészének szerelése: szedjük le pattintással a motor alján lévő fekete-fehér fedelet. (nem kell félni derekasan a helyén van, kézzel, szerszám alkalmazása nélkül szét lehet szedni, csavaró-húzó mozdulatokkal)

15. A fekete-fehér szivattyúrész is el kell választani egymástól, itt is klippes megoldást találunk. Kis csavarhúzóval kell kiakasztani a biztosítót, aztán a jól ismert csavaró húzó mozdulatsor eredményre vezet.

16. Ezt követően a fekete rész mehet félre, a fehér részben van egy fekete henger alakú gumi, ami egy ezüstös műanyag gyűrűben van. Na ezt ütögetéssel lehet kicsalogatni. Ez szokott megragadni, és ez okozza a hibát. Általában alapos tisztítást követően újból teszi a dolgát.

17. Minden kicsi alkatrészt alaposan ki kell takarítani, természetesen mosószeres vizzel is meg lehet oldani, én tiszta rongyot és vékony csavarhúzót alkalmaztam.

18. a kicsin gumidugattyút a fehér házába visszahelyezve ellenőrizni kell az akadálymentes csúszkálását.

19. A fekete és fehér részt a dugattyúval összepattintva levegő befújásával ellenőrizzük ismét az oldalhelyes működést (a gumidugónak zárni kell az ellenoldali áramlást)

20. a motor és a szivattyú összeszerelése a szétszereléssel ellentétes módon.

21. a motortest és a tartály behelyezése előtt a szívócsonk gumitömítését először helyezzük a tartályba, majd illesszük helyre a motort, és nyomjuk erősen a helyére a szívócsonkot a motortesttel együtt.

22. helyezzük vissza a kilépő csöveket, oldalhelyesen.

23. töltsük meg mosófolyadékkal a tartályt a szívócsonk felső részéig, és ellenőrizzük, hogy a szívócsonknál nem ereszt-e.

24. Ha nem ereszt, akkor mehet tele a tartály, ha nem, akkor vödröt alá és meg kell igazítani és újra tesztelni a dolgot.

25. a vezetőülésbe ülve gyújtás mellett ellenőrizzük, hogy rendben működik-e a rendszer.

26. ha igen, lehet a kocsi elejét visszaszerelni. Ügyeljünk a pontos illesztésre és a klippes kötések helyrére tételével.

Hát kb. ennyi.

Szép napot!

 

TR/66 (Scenic II fórum)


 

meganegt hozzászólása MII-höz:

Tegnap volt téma az ablakmosó motor tisztítása MII esetében, hát ma túlestem rajta. Nem kell hozzá lebontani a lökhárítót, el lehet érni a jobb oldali kerék felöl is, csak le kell szerelni a kereket (úgy kényelmesebb) + a műanyag doblemezt. Ugyan a motor a tartály lökös felöli oldalán van, de ha valaki járatja a fürge ujjak c. lapot annak gyerekjáték kitolni a helyéről a motort, aki nem az meg tapogtós módszerrel sikerülhet. A kábel és a vízcsövek engednek annyit, hogy a tartály alja felé látható és szerelhető helyre mozgassuk. Az irányváltó dugattyú kiszerelése tisztítása és visszaszerelése után már működik is úgy mint régen.
Igazából szennyeződést nem találtam benne mégis megragadt. Lehet, hogy több alkalommal szét kell majd szedni.
 

(meganegt, fórum)


eLGee írása a LagunaII fórumról:

Az újév első szerelését ma délelőtt ejtettem meg. Már egy ideje szarakodott az ablakmosó szivattyúm, ezért vettem egy bontottat, és hamár le kell hozzá félig kapni a lökhárítót, azt még karácsony napján hideg, ámbár száraz időben megtettem. A mai nap viszont úgy gondoltam, szétkapom azt a szivattyút, amelyiket kivettem, vajon miért is nem akarta tenni a dolgát. A hiba megdöbbentő volt: gyakorlatilag a szivattyút meghajtó villanymotor teljesen elmerülve állt egy koszos trutymóban a műanyag házában (ahova elvileg víz nem juthatna be). A hiba oka valószínűleg az volt, hogy a villanymotor tengelyénél lévő gumihengernél elspórolták a szilikonzsírt, mint tömítőanyagot, így a víz bekúszott oda is, ahova nem kellett volna.

 

Néhány képet csináltam a már szétszedett és megtisztított szivattyúról, hogyha esetleg másnak hasonló problémája akadna, akkor ne a nulláról kelljen kezdenie.

A szivattyú főbb elemei szétszedve

A két kilépő csonk és az irányváltásnál nyitó/záró gumidugó

A ház, benne a rosszul tömítő gumival, ami elválasztja a járókereket a villanymotortól

Ezek a fransziák, itt mindenki ugyanabból a boltból vásárol (Renault mellet a PSA jelei)

A szivattyúház és a gumidugó

Az a kis fehér műanyag bizbasz a járókerék (nem csodálom, hogy csak ekkora a vízszállítása)

 

 
 

 


Pierott leírása a javításról:

 

MI Phase II ablakmosó motor javítása (pdf)