Izzócserék

Technikai kategória: 

Izzócsere az ablakmelegítõ kapcsolójában: (MI)

A gyári fejegységet kell kiszedni, ami a két oldalán lévõ furat segítségével lehetséges, mégpedig úgy, hogy egy drótot, vagy kis csavarhúzót bedugsz a kattanó hangig kb. 3-4 cm mélyen. Ha mindkét oldalban benne van, akkor szépen ki tudod húzni. Abból a nyílásból már hozzáférsz a kapcsolókhoz, amik együtt fognak kipattanni egy mûa. foglalattal. Ha kint van, akkor a mûa. foglalatból kipattintod az ablakfûtés kapcsolóját, majd darabokra szeded egy kis lapos csavarhúzó segítségével. Nagyon egyszerû a felépítése - nem lehet elrontani még feszegetéssel sem, mert nagyon puha és rugalmas a mûanyag. Egyébként rizsszemizzó kell hozzá, ugyanúgy mint a ablakemelõhöz.

Izzócsere az elsõ ablakemelõ kapcsolójában: (MI)

Célszerû a hangszórórácsot leszedni és onnan egy szögletes nyíláson keresztül felnyomni egy csavarhúzóval a pattintós mûanyag elemet, ami tartja a kacsolókat. Így nem sérül a külsõ borítás. Ha az kint van, akkor csatikat leszeded, majd a kapcsolókat is a mûanyag elembõl. A billenõkapcsoló két felén egy-egy csapon mozdul - errõl óvatosan lefeszíted. Ekkor meglátsz egy fekete mûanyagot, amit szintén ezzel a módszerral szedsz ki. Ez alatt található egy narancs színû, ami már az izzót rejti. Ezt a legcélszerûbb egy lapos fogóval, vagy egy erõsebb csipesszel kirántani. Csak bátran! Onnan már hozzáférhetõ az izzó.

(Bigyba, email)


Tegnap este kiégett a jobboldali tompított fényszóróm izzója. Sikerült kicserélnem. Mivel a cseréje kicsit macerás és a használati utasítás is inkább a szakszervizt javasolja, gondoltam megírom tapasztalatomat.

Megane II. Grandtour 1,5 dCi Dynamic.
Hiba: Jobboldali tompított fényszóró izzója nem világít (kiégett).

Elõször is elõvettem a használati utasítást de sajnos nem írnak részletes ismertetõt. A szokásos forduljon a Renault szervizhez mondatot találtam.
Nem kell megijedni, aki egy kis kézügyességgel és mûszaki érzékkel van megáldva annak biztosan sikerül az izzó cseréje. Elõször is kifordítottam a kományt jobbra persze járó motorral (szervo), hogy könnyen hozzáférhetõ legyen a mûanyag védõdobon lévõ takaró fedél. Ennek eltávolítása után megdöbbenve láttam, hogy a fényszóró jóval a nyílás fölött van kb. 30-40 cm-el. A nyíláson felnyúlva enyhe hámréteg sérülések árán sikerült eltávolítani a tompított fényszóró védõsapkáját. A bordázott sapkát balra fordítva könnyen lejön, csak arra kell vigyázni, hogy be ne essen valami szûk helyre mert akkor horgászhatjuk egy fél napig.
Most már látható a H7U jelû halogén izzó csatlakozója (fekete mûanyag), amit hátrafelé húzva lejön.
Az izzó kivételéhez én eltávolítottam a szélvédõmosó tartály betöltõ csövét. Elvágtam a rögzítõ zipzárt és kipattintottam az U alakú mûanyag bilincsbõl. A betöltõ csõ oldalra hajlításával most már könnyebben hozzáfértem az izzóhoz.
Az izzót rögzítõ rugó kiakasztása (nyomjuk lefelé) után már csak az izzót kell úgy kihalászni, hogy ne essen le.
Az új izzó behelyezésénél vigyázni kell, hogy a H7U jelû halogén izzó üveg felületét kézzel ne érintsük! A fém foglaltnál fogva ügyesen beraktam a foglalatba úgy, hogy a négyzet alakú pozicionáló rész felfelé álljon. Közben elölrõl figyeltem, hogy pontosan a helyére kerüljön. Ezután óvatosan bepattintottam a rögzítõ rugót, feltettem a csatlakozót. Próba, majd jöhet a védõsapka és a takaró mûanyag visszahelyezése.
A védõsapkán jelölve van a felsõ helyzet és a forgatási irány erre ügyelni kell. Sajnos én csak a doblemez nyíláson keresztül tudtam felhelyezni mert fentrõl nem fért be, újabb hámsérülések, izgalom, hogy le ne essen de viszonylag könnyen sikerült. A takaró fedél visszarakása már gyerekjáték. Maradt még az ablakmosó tartály betöltõ csövének visszapattintása majd egy új zipzárral való rögzítése. A csere kb. 30-35 percet vett igénybe.
Persze ez csak a jobb elsõ tompítottra igaz mert úgy látom minden izzó más módszerrel cserélhetõ. A távolságinak például gumi védõsapkája van.
Egy kérdés maradt még, hogy törvényszerû-e a tompított fényszóró izzó tönkremenetele egy nem egészen fél éves autónál. A cseréhez sok siket kívánok!

(BonBer, email)


Már több tehénpásztor tollából olvastam, hogy utolérte õket a kiégett izzók ördöge. Ezzel kapcsolatban a múltkoriban érdeklõdte a miskolci Renault Giraldi egyik vezetõ szerelõjétõl, aki azt mondta, hogy ennek jobbára az oka az, hogy sok esetben magasabb a töltõfeszültsége a generátornak. Természetszerûen a túlfeszt az amúgy is túlhajtott halogén izzók izzószála a �rázkódásmentes�� környezetben nem bírják sokáig. Tehát célszerû ezt ellenõrizni. Ha nagyon magas, pl. 14,8 V célszerû a folyamatosan égõ H7-s vezetékét az oldalt lemenõ vezetékszálak között megkeresni és egy korlátozó ellenállás közbeiktatásával csökkenteni a feszültséget 14,4 V-ra beállítani.
Más.
Az izzócserék tekintetében többen is érdeklõdtek a kékes árnyalatú xenonizzó (Bp.11k. Villányi út 5. szám alatti bolt által forgalmazott) GP Thunder márkával kapcsolatban. Az égõ nálam kb. 1,5 hónapja dolgozik az eddigi legteljesebb megelégedésem mellett.
A cseréjérõl lépésekben, (1,4 16V ) akár fehér ingben és öltönyben:
  1. levenni az akku takarólemezét
  2. levenni a szívócsövet a rezonátordobozról
  3. letekerni az izzókat takaró sapkát
  4. középrõl jobb kézzel a jobb oldali lámpa felé nyúlva lehúzni a csatlakozót
  5. oldalra kinyomva kipattintani a rögzítõ rugót és máris a kezünkben van az izzó. Szükség szerint lehet segíteni a bal kézzel is.
Visszaszerelés a fenti sorrendnek megfelelõen fordítva.
A bal oldali izzó esetében a következõ a teendõ:
  1. szintén középrõl indulva jobb kézzel be kell nyúlni az ablakmosó beöntõ csöve és a klíma csövek közötti résen a lámpa irányába. (Ha nem férsz el, az ablakmosó beöntõ csövének mûanyag kábelkötözõjét el kell csípni, a csövet kivenni és rögtön nagyobb a hely. Miután végeztél ugyanolyan kábelkötegelõvel vissza lehet rögzíteni a beöntõ csövet.
  2. letekerni az izzókat takaró sapkát
  3. lehúzni a csatlakozót
  4. oldalra kinyomva kipattintani a rögzítõ rugót és máris a kezünkben van az izzó
A helyzetjelzõ izzókat is kicseréltem ledesekre. Ezek cseréjét célszerû a H7-sekkel egy idõben végezni akkor, amikor kivettük a cserélendõ izzót a lámpából, de még nem tettük be az ujjat. Így nagyobb a tér és a vezetékek sincsenek útban. Vigyázni kell, mert meglehetõsen rövidek a kihúzott üveglábas izzó foglalatainak vezetékei.
Ha kellõ türelme van a pásztornak kb. fél órai kényelmes szöszmötölés után büszkeséggel fog nézni a kékesen ragyogó tehénkéje szemébe.
Guifater ( 268 )

Ablakemelõ gombok izzócseréje (MII, SII)
Egy lapos vékony csavarhúzóval az ajtó behúzó fogantyú felõl benyúlunk a kárpit és az ablakemelõ kapcsolókat magába foglaló mûanyag ház közé. Kiemeljük mindenestõl. (alul egy rugó tartja a helyén azt kell benyomni a csavarhúzóval)
Alulról lesz rajta egy szivacsszerû borítás azt óvatosan le kell fejteni, hogy hozzáférjünk a kapcsolók hátuljához. A beavatkozás után mindenképpen tegyük vissza ellenkezõ esetben menet közben a kapcsolók közt be fog fújni a szél.
Tóvolítsuk el a vezetékcsatlakozásokat, a fülek benyomása után kiemelhetõk a kapcsolók.
A kapcsolók tetejét kell levenni (az ablak piktogramos billentyût) óvatosan a rögzített forgáspontnál csavarhúzóval szétpattintani.
A billentyû levétele után láthatóvá válik az égõ amire egy kék gumi van húzva.
Az égõ egy négyzet alakú mûanyag foglalatba van beszorítva a "lábainál" fogva.
Az égõt foglalatostól együtt emeljük ki a helyérõl, majd az égõ lábait "szabadítsuk" ki a négyzetes mûanyag foglalatból.
Az új égõt hasonló módon helyezzük a foglalatba majd helyezzük vissza a helyére ügyelve arra, hogy megfelelõ legyen a fémes kapcsolat és stabilan álljon a helyén.
Végezetül húzzuk rá a rossz égõröl eltávolított kék gumisapkát, majd a szétszedéssel ellentétes módon szereljük össze a kapcsolót.
Az égõ pontos nevét nem tudom megmondani csak a kb. méretét: 3 mm átmérõ 6 mm hosszú és 12 Volt kb.1Watt teljesítményû. Conrad-nál biztosan beszerezhetõ.
Régebben ilyen égõket alkalmaztak a rádiómagnók kezelõgombjai megvilágítására.
Tök érdekes, hogy a 2002- es évjáratú Cliomban ledes az ablakemelõgombok megvilágítása ami ugye nem ég ki (soha) a rosszabbak is 50 ezer órát égnek mire bedöglenek.
A Scenicben is át lehetne alakítani ledesre de a foglalatnál nincs hely az elõtétellenállást elhelyezni, talán a megvilágítás tápvezetékébe lehetne beiktatni.
Jó szerelést
Renaultos-550 (Scenic II fórum)

Izzót még soha nem cseréltem a Meganeban, de muszáj volt cserélnem Ausztria közepén. Természetesen nem sikerült. Elsõre. Másnap jött egy jó 5let. Lefényképeztem, hogy mi is van odabenn. Innetõl kezdve, miután tudtam, hogy mit kell csinálni a kezemmel, azonnal ki tudtam cserélni. ...

Sam (e-mail)


2009-es Mégane II 1.5 Grandtour Expression modellem van. Az első izzócsere tömény 2 órás szívás volt, mert sem a használati utasításban, sem a fórumon nem találtam a tompított izzónál írt rugót, amit lefele nyomva ki kellene akasztani, látni meg persze nem lehet semmit. Helyette, mint kiderült, mágnes tartja bent az izzót, amit fogó segítségével és egy határozott rántással (ráfeszítve egy picit) sikerült kiszabadítani. Az új izzó visszahelyezése: egyszerűen finoman forgatva „helyrecuppan”. Az indexet és a reflektort még nem cseréltem, azt nem tudom, hogyan működik.

(Csaba, e-mail)


Itt egy leírás a Megane II-esek izzó cseréiről.

(Wartburgos, e-mail)