MEGANE II Elektromosan behajtható tükör automatizálása

Technikai kategória: 

Többen panaszkodtak rá, hogy az MII elektromosan ehajtható tükre nem csukódik magától automatikusan. Az ajtó zárásával, nyitásával egyidejű automatikus nyitás-csukásnak (pl.: PUG 307)

vannak előnyei, hátrányai:

Előnyei:

* Nem felejtjük el becsukni, így parkoláskor nem fogják leverni.

* És nem felejtjük el kinyitni induláskor.

Hátránya:

* Télen a befagyott szerkezet tönkre mehet.

* Hamar elkopik a behajtó mechanika.

MII-be úgy döntöttek a fejlesztők, hogy ne csukódjon automatikusan. De egy egyszerű, olcsó, kiegészítő áramkörrel automatizálhatjuk a tükröket. Az áramkör tápvezetékébe egy kapcsolót iktatva bármikor kiiktathatjuk az szerkezetet, és azonnal a megszokott módon működik minden. Ha viszont be van kapcsolva, akkor az autó beindításakor kinyílnak a tükrök. A kapcsolót parkoló állásba forgatva csak akkor fog becsukódni a tükör, ha leállítottuk az autót, és kinyitjuk az ajtót.

Ha télen befagyott a behajtott tükör, akkor az autó beindítása előtt, kapcsoljuk ki a szerkezet főkapcsolóját, hogy beindítás után is behajtott állapotban maradjon. Ha nem akarjuk, hogy becsukódjon a tükör automatikusan, akkor ne kapcsoljuk parkoló állásba. Ha menet közben szeretnénk becsukni a tükröket, akkor a tükörkapcsoló parkoló állásában kapcsoljuk ki a szerkezetet, és becsukódik.

A főkapcsolót elhelyezhetjük a kormányoszlop alsó műanyag borításán, vagy a biztosíték tábla-ajtó mögött. Attól függően, ki milyen gyakran akarja kiiktatni az automatikát.

Ha elérhető helyen van, akkor használhatjuk azt a kapcsolót, mint parkoló kapcsolót.

Mivel nekem nincs elektromosan behajtható tükröm, ezért nem tudok konkrét beszerelési leírást produkálni még. Az elvi kapcsolást itt közzéteszem, ha valaki meg szeretné valósítani.

Hozzávalók:

* 2 db jelfogó. (Kürt relé) morze érintkezős, 12V-os. (Olyan, amelynek 5 lába van) Vagy 1db 2 áramkörös morze érintkezős. * saruk a jelfogó lábaira * pár méter kábel * Csatlakozó hüvely a ajtócsatlakozóba. Renault-nál kapható. * Csatlakozó tüske az ajtócsatlakozó aljzatába. Renault-nál kapható. * Ízlés szerinti ki-be kapcsoló.

Az elvi kapcsolás:

 

Az ábrán látható, hogy tükörmozgató kapcsolóról jövő vezeték 1-es és 10-es pontra menő szálát elvágjuk, és oda illesztjük a jelfogókat.

A 4-es és 5-ös kábelt nem kell elvágni, elég egy kicsit megblankolni, a rákötéshez. Ne felejtsük el visszaszigetelni! :-)

Működési elv:

A segédberendezések akkor kapnak 12V-ot, ha beindítottuk az autót, vagy beraktuk a kártyát, és megnyomtuk a Start-ot. Ez a 12V akkor szűnik meg, ha leállítottuk az autót, kivettük a kártyát, és kinyitottuk a vezetőoldali ajtót.

Ezért ezzel a 12V-al megvezérelve a jelfogót, a tükörvezérlő kábelen a tükör kihajtás jelet adja a tükrök felé azzal, hogy a 5-10 és 4-1 vezetékeket összeköti.

Ez teszi a tükörvezérlő kapcsoló is, amikor alapállásban van. A relék behúzott állapotában a tükörvezérlő kapcsoló jelét felülbírálva adják a nyitás jelét, tehát, ha a tükörvezérlő parkoló állásban van, ez a parancs csak akkor fog érvényesülni, ha elengedett a jelfogó, vagyis, ha leállítottuk az autót.

A kapcsolás nincs kipróbálva, az interneten található M364 dokumentáció 84A-23 oldalán található információkon alapul.

Ha kérdésetek van, keressetek e-mail-en