Az alvázszám (VIN) első három karaktere a WMI (World Manufacturer Identifier), amely egyértelműen azonosítja a gépkocsi gyártóját. Ezt 1977 februárjában fogadták el, legutoljára 1983-ban vizsgálták felül. A három karakter sorrendben a következőt jelenti:
V F 1 L A 0 B 0 5 2 0 0 0 0 0 0
Az első karakter a régiót (vagy kontinenst) határozza meg. Az egyes kontinensek a következő karakterekkel "rendelkeznek":
- Afrika: A, B, C, D, E, F, G, H
- Ázsia: J, K, L, M, N, P, R
- Európa: S, T, U, V, W, X, Y, Z
- Észak-Amerika: 1, 2, 3, 4, 5
- Ausztrália és Óceánia: 6, 7
- Dél-Amerika: 8, 9, 0
Jól látható, hogy az egyes régiók számára biztosított karakterkészlet általában kevesebb, mint az adott régióban található országok száma, tehát egy-egy karaktert több országot is jelenthet. Ez egy fontos tény, mert bizonyos források egy-egy adott autótípus alváza esetéből kiindulva az első karaktert az ország azonosítójának nevezik. Ez általánosságban nem igaz! Mindössze a választott példa sajátossága folytán vonható le ez a következtetés.
Az egyes karakterekhez tartozó országok a következők:
Afrika:
-
A: Dél-Afrikai Köztársaság; Lesotho; Botswana; Namíbia; Elefántcsontpart (ma már Burkina Faso és nem rendelkezik WMI kóddal).
-
B: Angóla; Kenya; Tanzánia.
-
C: Benin; Tunézia; Malaga (ma már Madagaszkár és nem használatos ez a kód).
-
D: Egyiptom; Marokkó; Zambia.
-
E: Etiópia; Mozambik.
-
F: Ghána; Nigéria.
-
G: Madagaszkár. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)
A régióba tartozó többi ország nem rendelkezik WMI kóddal.
Ázsia:
-
J: Japán. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)
-
K: Sri Lanka (Ceylon); Izrael; Dél-Korea; Jordánia.
-
L: Kína. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)
-
M: India; Indonézia; Thaiföld.
-
N: Irán; Pakisztán; Törökország; Üzbegisztán.
-
P: Fülöp-szk.; Szingapur; Malajzia; Banglades.
-
R: Egyesült Arab Emirátusok; Tajvan; Vietnám; Szaud-Arábia.
A régióba tartozó többi ország nem rendelkezik WMI kóddal.
Európa:
-
S: Nagy-Britannia; egykori NDK (így most Németország); Lengyelország; Lettország.
-
T: Svájc; egykori Csehszlovákia; Csehország; Magyarország; Portugália.
-
U: Dánia; Írország; Románia; Macedónia; Szlovákia.
-
V: Ausztria; Franciaország; Spanyolország; Jugoszlávia; Horvátország; Észtország.
-
W: Németország. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)
-
X: Bulgária; Görögország; Hollandia; egykori Szovjetúnió; Luxemburg; Orosz Föderáció.
-
Y: Belgium; Finnország; Málta; Svédország; Norvégia; Beloruszia; Ukrajna.
-
Z: Olaszország; Szlovénia; Litvánia.
A régióba tartozó többi ország nem rendelkezik WMI kóddal.
Észak-Amerika:
-
1: USA. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)
-
2: Kanada. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)
-
3: Mexikó; Costa Rica; Puerto Rico.
-
4: USA. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)
-
5: USA. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)
A régióba tartozó többi ország nem rendelkezik WMI kóddal.
Ausztrália és Óceánia:
-
6: Ausztrália. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)
-
7: Új-Zéland. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)
A régióba tartozó többi ország nem rendelkezik WMI kóddal.
Dél-Amerika:
-
8: Argentína; Chile; Ecuador; Per; Venezuela.
-
9: Brazilia; Kolumbia; Paraguay; Uruguay; Rinidad és Tobago; A régióba tartozó többi ország nem rendelkezik WMI kóddal.
A jelen példánkba szereplő autó tehát európai gyártású, méghozzá készülhetett Ausztriában, Franciaországban, Spanyolországban, Jugoszláviában, Horvátországban vagy Észtországban.
A második karakter meghatározza a gyártó országot. Ez nem feltétlenül egyezik meg azzal az országgal, ahol az összeszerelő üzem van, de van amikor az összeszerelő ország szerepel gyártóként. Az első változatra példa a Renault Mégane Break, melyet Törökországban szerelnek össze, ugyanakkor a WMI kódban Franciaország szerepel. A második változatra példa a Romániában szerelt Daewoo Matiz, melynek WMI kódjában Korea helyett Románia szerepel.
A második karakterek elosztását a Society of Automative Engineers (SAE) (USA) végezte az egyes országok részére, amelyek ezt elfogadták. Az egyes országok kódjait régiónként az alábbi linkek tartalmazzák:
Tehát a példánkba szereplő gépkocsi francia gyártmányú.
(A fenti felsorolásból kitűnik, hogy egyes országok egyedüli "tulajdonosként" kaptak meg régió-kódot. Ezen országok esetében természetesen már a VIN első karaktere is egyértelműen meghatározza a gyártó országot. Ilyen például Németeország, Japán vagy az USA. Így például a német autógyártók olyan előnyös hekyzetbe kerültek, hogy második karakternek bármit választhattak, többek közütt a nevük kezdőbetűjét is (Audi: WA. Volkswagen: WV. A GM mivel "O"-t nem választhatott, ezért a "0"-t alkalmazza az Opelek esetében: W0. ) Más országok autógyárai a biztosított karakterekből kellett, hogy válasszanak. A francia autógyárak többsége az "F" karaktert választották: Renault, Peugeot, Citroen, Matra mindegyike VF alvázszámot alkalmaz.
A VIN harmadik karaktere egyértelműen meghatározza az autó gyártóját. Az egyes országok maguk döntenek arról, hogy a rendelkezésükre álló kódokból melyik autógyár mit használjon.
Franciaország esetében például a harmadik karakterek a következő autógyárakat jelentik:
- 1: Renault
- 3: Peugeot
- 7: Citroen
- 8: Matra
Tehát a példánkban szereplő autó egy Renault gyártmányú gépkocsi.