Az alvázszám - 2. rész

Az alvázszám (VIN) első három karaktere a WMI (World Manufacturer Identifier), amely egyértelműen azonosítja a gépkocsi gyártóját. Ezt 1977 februárjában fogadták el, legutoljára 1983-ban vizsgálták felül. A három karakter sorrendben a következőt jelenti:

 

V F 1 L A 0 B 0 5 2 0 0 0 0 0 0

Az első karakter a régiót (vagy kontinenst) határozza meg. Az egyes kontinensek a következő karakterekkel "rendelkeznek":  

      • Afrika: A, B, C, D, E, F, G, H
      • Ázsia: J, K, L, M, N, P, R
      • Európa: S, T, U, V, W, X, Y, Z
      • Észak-Amerika: 1, 2, 3, 4, 5
      • Ausztrália és Óceánia: 6, 7
      • Dél-Amerika: 8, 9, 0

 

Jól látható, hogy az egyes régiók számára biztosított karakterkészlet általában kevesebb, mint az adott régióban található országok száma, tehát egy-egy karaktert több országot is jelenthet. Ez egy fontos tény, mert bizonyos források egy-egy adott autótípus alváza esetéből kiindulva az első karaktert az ország azonosítójának nevezik. Ez általánosságban nem igaz! Mindössze a választott példa sajátossága folytán vonható le ez a következtetés.

Az egyes karakterekhez tartozó országok a következők:

Afrika:   

    • A: Dél-Afrikai Köztársaság; Lesotho; Botswana; Namíbia; Elefántcsontpart (ma már Burkina Faso és nem rendelkezik WMI kóddal).

    • B: Angóla; Kenya; Tanzánia.

    • C: Benin; Tunézia; Malaga (ma már Madagaszkár és nem használatos ez a kód).

    • D: Egyiptom; Marokkó; Zambia.

    • E: Etiópia; Mozambik.

    • F: Ghána; Nigéria.

    • G: Madagaszkár. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)

      A régióba tartozó többi ország nem rendelkezik WMI kóddal.

Ázsia:

    • J: Japán. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)

    • K: Sri Lanka (Ceylon); Izrael; Dél-Korea; Jordánia.

    • L: Kína. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)

    • M: India; Indonézia; Thaiföld.

    • N: Irán; Pakisztán; Törökország; Üzbegisztán.

    • P: Fülöp-szk.; Szingapur; Malajzia; Banglades.

    • R: Egyesült Arab Emirátusok; Tajvan; Vietnám; Szaud-Arábia.

      A régióba tartozó többi ország nem rendelkezik WMI kóddal.

Európa:

    • S: Nagy-Britannia; egykori NDK (így most Németország); Lengyelország; Lettország.

    • T: Svájc; egykori Csehszlovákia; Csehország; Magyarország; Portugália.

    • U: Dánia; Írország; Románia; Macedónia; Szlovákia.

    • V: Ausztria; Franciaország; Spanyolország; Jugoszlávia; Horvátország; Észtország.

    • W: Németország. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)

    • X: Bulgária; Görögország; Hollandia; egykori Szovjetúnió; Luxemburg; Orosz Föderáció.

    • Y: Belgium; Finnország; Málta; Svédország; Norvégia; Beloruszia; Ukrajna.

    • Z: Olaszország; Szlovénia; Litvánia.

      A régióba tartozó többi ország nem rendelkezik WMI kóddal.

Észak-Amerika:

    • 1: USA. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)

    • 2: Kanada. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)

    • 3: Mexikó; Costa Rica; Puerto Rico.

    • 4: USA. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)

    • 5: USA. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)

      A régióba tartozó többi ország nem rendelkezik WMI kóddal.

Ausztrália és Óceánia:

    • 6: Ausztrália. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)

    • 7: Új-Zéland. (Egy példa arra, amikor egyetlen országhoz tartozik valamely régiókód.)

      A régióba tartozó többi ország nem rendelkezik WMI kóddal.

Dél-Amerika:

    • 8: Argentína; Chile; Ecuador; Per; Venezuela.

    • 9: Brazilia; Kolumbia; Paraguay; Uruguay; Rinidad és Tobago; A régióba tartozó többi ország nem rendelkezik WMI kóddal.

A jelen példánkba szereplő autó tehát európai gyártású, méghozzá készülhetett Ausztriában, Franciaországban, Spanyolországban, Jugoszláviában, Horvátországban vagy Észtországban.

 

A második karakter meghatározza a gyártó országot. Ez nem feltétlenül egyezik meg azzal az országgal, ahol az összeszerelő üzem van, de van amikor az összeszerelő ország szerepel gyártóként. Az első változatra példa a Renault Mégane Break, melyet Törökországban szerelnek össze, ugyanakkor a WMI kódban Franciaország szerepel. A második változatra példa a Romániában szerelt Daewoo Matiz, melynek WMI kódjában Korea helyett Románia szerepel.

A második karakterek elosztását a Society of Automative Engineers (SAE) (USA) végezte az egyes országok részére, amelyek ezt elfogadták. Az egyes országok kódjait régiónként az alábbi linkek tartalmazzák:

 

 

Tehát a példánkba szereplő gépkocsi francia gyártmányú.

 

(A fenti felsorolásból kitűnik, hogy egyes országok egyedüli "tulajdonosként" kaptak meg régió-kódot. Ezen országok esetében természetesen már a VIN első karaktere is egyértelműen meghatározza a gyártó országot. Ilyen például Németeország, Japán vagy az USA. Így például a német autógyártók olyan előnyös hekyzetbe kerültek, hogy második karakternek bármit választhattak, többek közütt a nevük kezdőbetűjét is (Audi: WA. Volkswagen: WV. A GM mivel "O"-t nem választhatott, ezért a "0"-t alkalmazza az Opelek esetében: W0. ) Más országok autógyárai a biztosított karakterekből kellett, hogy válasszanak. A francia autógyárak többsége az "F" karaktert választották: Renault, Peugeot, Citroen, Matra mindegyike VF alvázszámot alkalmaz.

A VIN harmadik karaktere egyértelműen meghatározza az autó gyártóját. Az egyes országok maguk döntenek arról, hogy a rendelkezésükre álló kódokból melyik autógyár mit használjon.

Franciaország esetében például a harmadik karakterek a következő autógyárakat jelentik:

      • 1: Renault
      • 3: Peugeot
      • 7: Citroen
      • 8: Matra

Tehát a példánkban szereplő autó egy Renault gyártmányú gépkocsi.