Technikai kategória:
Ebben a kis cikkben megpróbálom leírni, hogy is megy az interneten vásárolható eseménykamera tükör, illetve tükörre illeszthető eseménykamera beépítése, melynek még tolatókamerája is van. Pofon egyszerű az egész :). Én két autóban megcsináltam. Az egyik autó az enyém, ami egy 1998-as Renault Megane 1/1 Berline (ötajtós ferdehátú). A másik autó egy 2002-es Renault Megane 1/2 Break, azaz kombi, ezt Phoere biztosította a projekthez.
A kamera készlet
Miután megkaptuk a kamerát, mindenképpen próbáljuk ki a szivargyújtóba dugva. Aztán ha minden működik rajta, akkor érdemes bontani egy sört, majd nekiesni a 3-4 órás melónak. (A sör opcionális, csak és kizárólag, ha munka után már nem fogsz vezetni!!) Ezen a ponton jegyezném meg, hogy 3-4 óra körülbelül és 2 emberre értendő. Tehát jó ha van melletted valaki, aki tud segíteni, még ha csak megfogni egy-egy alkatrészt, megtartani a kárpitot, bármi ilyesmi. Egyedül macerásabb és több idő.
No vágjunk bele. Sör kibontva, akkor jöhet egy korty, majd mehet a könnyebbik fele a melónak.
Szépen feltesszük tükrünket a régire. Ezt megkönnyítendő kaptunk hozzá 2 db gumipántot. Szuper.
A gyári tükörre rögzített tükörkamera a Break-ben...
... és a Berline-ben.
Miután ez megvan, elkezdhetjük a bontást.
A bontást ott kezdjük el, hogy nézzük meg, melyik oldalon van a tolatólámpa. Jelen esetben a Break változatnál csak a jobboldalon volt, így itt a jobb oldalon dolgoztunk. Az én Berline verziómnál mindkét oldalon van tolatólámpa, itt a bal oldalon vittem el a vezetéket. A képek a Break szerelésénél készültek, de a másik oldalon ugyanaz az eljárás egészen a C oszlopig. Az oldalválasztást befolyásolhatja, ha csak az egyik oldalon van a hátsó ajtóba átvezető gégecső.
Az alábbi képeken látható, hogy lebontottuk a jobb oldali "A" oszlop műanyag takaróját, a tetőn lévő kapaszkodót és a napellenzőt, illetve még a kédergumit is félig meddig az ajtó tetejénél. Aki nem szedett még le ilyen "A" oszlop takarót, annak javaslom az alábbi variációt: a tetőnél lévő végét megfogod és a szélvédő felé húzva lepattintod. Majd ugyan ezt a közepén is. Ezt követően a tető fele húzva óvatosan kijön a helyéről. Ezt azért így kell, mert az ablak felőli vége az csak be van csúsztatva a műanyag patentba. A felső része pedig bepattintva.
Az első kapaszkodó leszerelése után és a klédergumi eltávolítása
Az ajtószigetelő klédergumi eltávolítva
Az "A" oszlop a burkolat eltávolítása után
Majd ezt követően, miután mindent lebontottunk, amit kell, elkezdhetjük behúzni a szivargyújtó felől a vezetéket a tükörhöz. A szivargyújtó alatt a két burkolat között áthúzva a vezetéket, a lábtérnél felül a többi vezetéknél tudjuk rögzíteni a gyári rögzítésekkel.
a baloldalon a kormányoszlop alatt vezetjük át a kábelt
A vezeték elvezetése a kormányoszlopnál
A jobb oldalon a kesztyűtartó mögött vezethetjük a kábelt. Majd szépen az ajtó mellett az "A" oszlopon felvisszük a vezetéket.
A tápkábel elvezetése a szivargyújtótól a lábtér felé
A gyári kábelköteg a lábtérnél a kesztyűtartó mögött
A kábel felvezetése az első ajtó mögött ...
... majd tovább az "A" oszlopnál ...
... egészen a tetőkárpitig.
Ezzel a töltést letudtuk. A szivargyújtó csatlakozónál olyan hosszú kábelt hagyjunk, amennyit szükségesnek gondolunk a csatlakoztatáshoz, beleértve, ha esetleg elosztót használunk és annak már megvan a helye.
Akkor most ihatunk egy kis sört ismét. Miután leszedtük a napellenzőt is, kicsit elhúzva a tetőkárpitot az üvegtől, oda már be lehet rakni szépen a töltő vezetékét. Itt megjegyzem, ne felejtsük el itt már hozzátenni a tolatókamera vezetékét is. Majd miután minden a helyén van ezen a részen, szépen vissza lehet tenni a napellenzőt. A töltő vezetékét az "A" oszlopon elrendezve visszarakhatjuk a burkolatot úgy, hogy a kamera kábelét a tetőkárpitban szépen a kapaszkodóig legalább vezessük el. Majd miután beraktuk a vezetéket a kapaszkodó fölé, visszarakhatjuk azt is a 2 db csavarjával.
A napellenző helye helye a leszerelése után
A kapaszkodó helye a leszerelés után
Az első szélvédőnél a két kábel elvezetése a tetőkárpit alatt
Eljutottunk a "B"oszlophoz és visszaszereltük az első kapaszkodót is
A képen látható a "B" oszlop burkolata, amit felül szintén le kell pattintani jó erősen, de ne törjük el. Ezt követően a hátsó ajtónál is levesszük a kédergumit és a kapaszkodót. A vezetékkel szépen haladva hátrafelé a kapaszkodó fölé betűrve a tetőkárpit alatt, megyünk a "C" oszlopig.
A hátsó kapaszkodók leszerelve
A hátsó ajtónál a szigetelés eltávolítása után a tetőkárpit alá vezetjük a kábelt
A vezeték elvezetése a "C" oszlophoz (Break)
Innentől tér el a két változatnál a továbbhaladás módja.
Break:
Miután a "C" oszlopnál lepattintottuk a burkolat felső részét, betűrve a vezetéket mehetünk lefele az oldalsó ablak alatt. Ehhez el kell távolítani a csomagtér oldalablak alatti takarót, illetve a "D" oszlop takaró műanyagot. Először ki kell vennünk a 3 db csavart a hátsó ajtónál a "D" oszlopnál, eltávolítjuk a burkolatot. Ekkor férünk hozzá az oldalablak alatti takaró egyik csavarjához. A másik csavar a "C" oszlop alsó részén található. Jöhet ismét a sör...
A "C" oszlop felső takaró lepattintása
Az oldalablak alatti burkolat első rögzítő csavarja
A "D" oszlopon lévő burkolat 3 csavarja
Most már hozzáférünk a az oldaltakaró másik csavarjához (a kép jobb szélén a helye látszik)
Miután ez megvan, a burkolat már könnyen lejön. Ezt követően a kamera vezetékével hátra is értünk. Itt pedig a "D" oszlopon felhozzuk a tetőn lévő átvezető gégecsőbe.
Ezután az oldalsó burkolatot visszaszerelhetjük.
Berline:
A "C" oszlop tetejénél jutunk el az átvezető gégecsőhöz. Itt a baloldalon van csak gégecső.
A gégecső a Berline hátsó ajtajánál
Hogy hozzáférjünk a gégecső nyílásához, ki kell venni a tetőkárpit két menetes rögzítőjét, hogy óvatosan leengedhessük. Vigyázzunk, hogy ne törjön meg!
Ide kicsit nehézkes behúzni a vezetéket, de csak egyszer kell. De mielőtt ennek nekiállnánk, iszunk egy jó pár korty sört, mert nehéz lesz behúzni azt a vastag csatlakozót. Ez szabadon választott produkció, ki hogy csinálja. Én egy kábelkötegelőt (műanyag bilincset, gyorskötözőt,) ki hogyan hívja. No én ezt az izét fogom és kicsit bevágom késsel. Majd rátekerve, szigetelőszalaggal a csatlakozót erősen rögzítem. Mielőtt áthúznám egy forrasztópáka segítségével a piros vezetéket megtoldjuk kb 50-100 cm vezetékkel, mert szinte biztos, hogy a gyári hossza kevés lesz. Majd ez megy a tolatólámpa (+) vezetékéhez. De erről majd később.
A tetőkárpit rögzítője ...
... és kicsavarás után a helye.
A behúzószár előkészítése
A gégecső végét kivesszük a hátsóajtóból...
... majd a hátfalból is.
A behúzószárat átvezetjük a gégecsövön
A kábelt alaposan rögzítjük a behúzószárhoz, majd óvatosan áthúzzuk csövön.
Az áthúzásra akkor van esélyünk, ha a hátsó kamera nem fixen, hanem széthúzható csatlakozóval van a összekapcsolva a kábellel és ez a csatlakozó elég kicsi. Ezt előre érdemes tisztázni.
Szépen behúzom a csőbe... :D
Megvan?
Addig én iszok egy kortyot.
No ha ez megvan, akkor a nehezén túl vagyunk. Itt ezen a ponton már mondhatjuk, hogy a csomagtér ajtajában vagyunk. Itt ugyanis fel is út, le is út. Ha lefele megyünk az ajtóban, akkor a rendszámhoz lehet rakni a kamerát kívülre.
Ha lefele megyünk az ajtóban, akkor a rendszámhoz lehet rakni a kamerát kívülre.
Előnye: az alacsony elhelyezés miatt a tolatókamera funkció jól érvényesül.
Hátránya:
- karosszérián kívül kerül, így nem védett;
- a biztonságos rögzítéshez valószínűleg csavarrögzítés kell, ami fúrást igényel az ajtófogantyú alján
- a mögöttes forgalom láthatósága korlátozott
Ha felfelé haladunk, akkor pedig a felső pótféklámpa burkolatára rögzíthetjük.
Előnye:
- a karosszérián belül van, így védett
- ragasztással biztonsággal rögzíthető - a most felszerelt készlethez adtak kétoldalas ragasztócsíkot
Hátránya:
- a tolatókamera funkció korlátozottan használható, mivel csak akkor lát közvetlenül az autó mögé, ha nagyon lehajtjuk. Ebben az esetben viszont a mögöttes útszakaszból szinte semmit nem lát.
A pótféklámpás változat a Break-re vonatkozik, mert a Berline verziónál az a szélvédő alján van, a Break-nél pedig a tetején. A mostani projektben a Break esetében pótféklámpa burkolata lett kiválasztva, a Berline-hez én a rendszámot választottam.
A rendszámtáblás elhelyezéshez le kell szedni az ajtó belső burkolatát. Műanyag patentek rögzítik, melyek elforgatva szedhetők ki.
A Break hátsóajtó belső borítás leszedve
A Berline hátsó ajtó borítással
Oké, akkor ha eldöntöttük, hogy hova szeretnék tenni a hátsó kamerát, akkor bontsuk meg a másik sört, mert szomjasak vagyunk. Majd ezt követően, húzzuk be a kamera vezetékét a megfelelő helyre egy alu vagy rézdrót segítségével.
A felső pótféklámpa burkolata a kétoldalt lévő gombok benyomásával levehető. Az izzőkat tartó múanyag elem egyszerűen eltávolítható.
A Break hátsó pótféklámpája burkolat és izzók nélkül
A lámpatest mögött található lyukon lehet khozni a karosszérából a kamerakábelt. Itt becsatlakoztatjuk a kamerát a kábelbe, majd a kábelt elrendezzük, visszahelyezzük az izzóblokkot és a burkolatot. A burkolat és a lámpatest között vezetjük ki a kamera kábelt a szükséges hosszban, majd a kamerát kétoldalas ragasztóval rögzítjük a lámpa burkolatához.
A hátsó kamera a lámpaburkolaton
Miután behúztuk a kábelt, a felesleget fel lehet kötegelni és kényelmesen rögzíthető a "D" oszlop burkolata alatt vagy a hátsó ajtóban. Ha mindenhol helyére került a vezeték, akkor szépen mindent visszapakolhatunk a megfelelő csavarokkal. Szerintem több misét ez a rész nem igazán érdemel. Így is örülünk neki ha valaki végigolvassa ezt a kis cikket. :)
A rendszámtáblánál való rögzítés:
A Berline esetében a rendszámtábla világítás melletti szabad területre esett a választás. Ez mind a két rendszámvilágításnál elérhető. Teljesen mindegy, hogy a csomagtér nyitógomb melyik felére tesszük. A lényeg, hogy ne legyen útban, amikor nyitjuk a csomagtartót. A kamera kábelét egyetlen szabad helyen tudjuk átvezetni, ez a rendszámvilágítás gumidugója. Itt ezen a gumidugón fúrunk egy szép 6 mm-es lyukat a vezeték mellett. De baromi óvatosan. Majd ezen a kamera dugóját át lehet vezetni. Majd ha leszereltük a rendszámvilágítás burkolatát, akkor furkálhatjuk azt is. Én egy szintén 6 mm-es lyukat fúrtam a műanyag tetejébe, valamint két kis 1,5 mm-es lyukat a rögzítőcsavaroknak, mivel itt a kétoldalú ragasztós változat nemigen játszik a huligánok miatt. A felesleges vezeték maradhat az ajtóban szépen felkötegelve vagy ahol nincs útban. Az alábbi képeken látható a kész állapot.
A kamera rendszámtábla felett
No de még a lényeget csak nem hagyom ki. Ugyanis még nem kötöttünk rá a tolatólámpára. Ehhez levesszük a lámpa burkolatát a Berline esetében. A Break esetében pedig kivesszük a lámpatestet a 2 db rögzítőcsavar eltávolításának segítségével. Miután megvan, megkérjük kedves segítőnket, hogy adja rá a gyújtást és tegye hátramenetbe az autót. Itt a csatlakozónál szépen kimérjük, hogy melyik vezetéken van (+12V), a Berline és a Break esetében ez egy fehér vezeték piros szaggatott vonallal. De nem azért írtam le, hogy ne mérd ki! Tessék kimérni egy multiméterrel! :)
Majd miután megvan a +12V igyunk egy kicsit, mert már eltelt 2,5 óra, de már csak 1 van hátra és nem fog elfogyni a sör, mire végzünk. :) Ezen a vezetéken én a képen látható módon megvágtam a szigetelést, majd ráforrasztottam a kamera piros vezetékét. Ezt követően kulturáltan szigetelőszalaggal szigeteltem. Itt nem igazán lehet zsugorcsövet használni. :(
A tolatólámpa vezeték szigetelésének megnyitása
A kamera kábel bekötve és szigetelve
Majd mindent szépen visszarakhatunk a helyére, összetakarítunk. Aztán végeztünk is. :)
Igyuk meg a maradék sört és állítsuk be a kamerát, hogy azért arrafelé nézzen, amerre mi szeretnénk. A hátsókamera tartója acél, amely hajlítható, így függőlegesen beállítható. Jelen esetben úgy lett beállítva, hogy inkább a mögöttes forgalmat rögzíti. A tolatáskor kb. az autó mögött 1 métertől látja az út felületét. Ez majd a tapasztalatok alapján lesz véglegesítve.
Szerelési segédanyagok: vezeték, forrasztóón, forrasztópáka, multiméter, akkus behajtó, T20 torx-al vagy egy torx szett. Behúzáshoz kemény vezeték, egy pár darab kicsi kötegelő a kábelek rögzítéséhez és egy nagyobb a gégecsőbe való behúzáshoz.
Szerencsés szerelést! :)
Üdv, Antosz
Elérhetőségem ha kérdésed lenne: antoszmeganeklub [dot] hu